måndag 30 juni 2008

Au revoir la Suisse


12 juni skrev jag här sist. Och nu känns det som om jag behöver uppdatera lite. I ugnen gräddas just sockerkringlor och kanelbulle-degen star på jäsning. I morgon kväll blir det apéro de départ här pa Chemin des Ochettes 3. Inbjudning är uppsatt i affären i byn och vi hoppas på mycket folk.

Jag ska bli äkta svensk igen. Inte bara en sådan som är blond, har bla ögon och som inte har rätt att gå i langkalsonger på vintern ("du måste väl vara van kylan?" - Ja just det, det är därför jag klär mej ordentligt.) Utan också en sådan som fikar, har möjlighet att söndagsshoppa (vet inte vad jag tycker om det), kan komma några minuter försent och ända hinna med bussen, skivar osten i tunna skivor, kan dansa runt en lövad stång utan att folk runtomkring tycker det är märkligt och en sådan som slipper riskera en konverasation på kollektivresan (synd, väldigt synd - detta med spontanitet och blygsamhet är något vi måste jobba med svenskar!).

Äkta svensk ett tag iallafall. Ända tills jag börjar sakna och längta efter de färska baguetterna var morgon, kindpussarna (en tradition jag kanske tar med mej hem - sa se upp och män: raka er!), den obegripliga franskan och alla de höga vidunderliga bergen. Ja visst har jag blivit märkt av mina månader som aupair.


MERCI, alla ni som följt mig och motiverat mig till skrivandet under denna tid. Slutar mitt bloggande nu? Vi far se. Ni kan ju kika in här ibland om i fall att. Men nu tar jag semester med blomster-familjen (som för övrigt borde vara någonstans i norra EM-tvaan med en förhoppningsvis inte helt fullastad bil). Det blir en rundtur i Schweiz med start i Lausanne, mal i Thun och däremellan lite Tessin.

Vi ses i la Suède!

2 kommentarer:

Ida sa...

Underbart foto, Hanna!

Ida sa...

Hörru, är det inte dags att uppdatera snart?? :)