lördag 26 januari 2008

Synopsis över vecka fyra

Två saker grubblar jag lite extra på: tiden går fort, det vet vi alla - men varför är det alltid först efteråt man känner av det? Och varför kommer alla snilleblixtar, alla bra idéer och tankar, på kvällen/natten då man ligger i sin säng och inte orkar tända lampan och stiga upp för att skriva ner? (Man tänker: det kommer jag ihåg imorgon. Verklighet: det gör man inte.)
Nåväl, dessa problem far ses som förklaring till mitt något sporadiska skrivande på denna blogg.
Ännu en vecka snart till ända. Och vad har hänt. Ganska mycket faktiskt. Jag har aterupptagit min fotbollstränarkarriär efter några manaders vila. Kul att återse de små liven i Junior F i Epondes. Jag slutar aldrig att förvanas över barns enorma energi. Och till nästa träning i Suchys lilla "idrottshall" blir det medtag av öronproppar och visselpipa (eller grav framtida hörselskada och talsvarigheter).
På onsdagskvällens franskakurs pratade vi fester och fick en ny klasskamrat. En 60-årig disträ portugis med rökhostigt skratt. "Vad är det egentligen vi ska göra", var hans ständiga replik denna afton.
Nyon har besökts tva kvällar. Mandag: djupa samtal på engelska (!), goda kakor och andra aupairer hemma hos Paul and Becky's - underbara amerikanare. Torsdag: Swedish - finnish kulturkväll med den internationella aupairgruppen.*
Försök till några nya bekantskaper gjordes igår kväll på några av Lausannes barer. Det gick sådär Schweizarna var svarflörtade. Det enda som de såg igår var ölen framför sig.
I jobbet har jag: tampats med barnen, strukit, städat, åstadkommit fem maltider - som vanligt mer eller mindre lyckade och uppskattade. Den Schweiziska rätten Papet Vaudois ligger laangt ner pa listan hos barnen. Potatis och purjolök kokt i buljong och lite vitt vin, tillsammans med kal-korv. Igar blev det dock hemmarullade köttbullar med stuvade makaroner. Svenskt sa det förslar. Och det gick hem!


Nu stundar helg och ledighet. Föräldrar har akt för att skida och barnen beger sig till morfar René. Själv ska jag på filmkväll. Men först tar jag och lutar mej tillbaka ett tag i datastolen och njuter av tystnaden i huset.

*Se rubrik: Swedish - finnish culture night.

Inga kommentarer: