tisdag 9 oktober 2007

Tankar om Zermatt och Toblerone







Att min asikt är att Schweiz är ett underbart land, kan väl vid det här laget inte gatt nagon läsare förbi? Här kommer ännu en hyllning till detta land. Denna gang i form av reflektioner kring min helg i Zermatt.
"Toblerone". Det räcker att säga ordet för att fa det att vattnas i munnen. Eller hur? (Parentes: Det slog mig nu att denna utsökta Schweiziska choklad är inget vi har pa Kooperativa hemma i Hajom, eller? Jag kan iallafall inte erinra mig att jag varken köpt, packat upp eller restnoterat denna vara. Elisabeth, beställ hem!) Övergangen fran chokladen till skidorten är faktiskt inte konstig alls, även om det kan tyckas sa. Vet inte om ni lagt märke till berget som är tryckt i guld pa paketet? Iallafall har väl ingen undgatt att chokladen har formen av just ett berg? Detta berg är Matterhorn - Schweiz högsta - som reser sig över den lila byn Zermatt. Där har vi det!
Förutom mängder av toblerone erbjuder byn vandring, skidakning, gastronomiska upplvelser och väldiga utsikter - och allt av bästa kvalité. Att Zermatt är en riktig pärla, det fick jag och omkring 40 andra aupairer världen över uppleva en helg i början av oktober. Men vi var endast fem som ocksa erfarade att byn är en verklig skidort. (Svenska fjällen---nja.) Vi fem valde bort andra dagens vandring och utnyttjade den istället till snowboardakning pa glaciären...
Om i fall att du drar till Zermatt i framtiden:

  • Byn är bilfri. Bilen placerar du en bit ifran och tar taget. Väl där väljer du mella att aka lyxigt i häst och vagn, mindre lyxigt i elbussar, eller ännu mindre lyxigt ta dej framat till fots.
  • Apfelstrudel med vanlijsas pa toppen av Zmutt är att rekommendera.
  • Senaste skidorna med tillbehör är ett maste om du inte vill verka som Stig H. Olsson i backarna.
  • Ta med STORA planboken (behöver jag säga mer...)
  • Om du inte äger föregaende: bo billigt och bra pa YouthHostel, kör pa picknick och sta ut med att se ut som Stig. H. (Han är ju faktiskt ganska charmig).



















Inga kommentarer: