söndag 28 oktober 2007

Konsten att aka polisbil i Genève

Det gäller att ha anmält sig i tid till högksoleprovet, pa svenska skolan i Genève och att ha jobbat hart dagarna innan, sa att man är riktigt trött. Sedan är det bara att hitta rätt tåg, sätta sej i rätt vagn, pa rätt plats, placera väskan bredvid sig, luta sig till baka och sluta ögonen. Därefter löser sig allt av sig själv. Eller av en ficktjuv.
Vips sa sitter man där i polisbilen pa väg mot provet. Polismannen skrattar och pratar "Hehe, jag har varit i Sverige en gang. Mycket skog har ni." "Jo tack, jag vet." Hade ända velat vara där nu. Där, eller varsom helst. Utom här, i baksätet av en röd-vit schweisisk polisbil. Utan min väska, min mat, min planbok, mobiler, nycklar - min mössa!
Detta är väl nagot som bara händer andra. Inte mej! Eller?

Fotnot: Högskoleprovet gick av naturliga själ, inget vidare. Men Genève var en fin stad i alla fall.

Inga kommentarer: